Alpinisme

Alpine conditietraining

Korte intensieve conditietraining als voorbereiding voor je geplande alpine activiteiten. Heb je weinig tijd maar wil je wel goed en intensief trainen voor de bergen? Dan zijn deze conditietrainingen wellicht wat voor je.

De opzet van de trainingen is als volgt:

  • duur ongeveer 3 uur (10:00 - 13:00) met korte pauzes van 5 minuten
  • hoog looptempo
  • meerdere intervaltrainingen tussendoor (op bijvoorbeeld zandhellingen)
  • zoveel mogelijk hoogtemeters maken
  • mogelijkheid om na afloop op een terrasje na te praten/bij te komen.

Voordelen:

  • snel uit en thuis, je bent niet de hele dag kwijt
  • een groep motiveert beter om hard te trainen (veel gehoord argument)
  • (boven)beenspieren worden voor Nederlandse begrippen flink aangesproken
  • je leert andere bergsporters kennen (de ervaring leert dat daar interessante gesprekken, plannen en tochten uit ort kunnen komen)
  • je kent in no time de mooiste trainingshellingen van de provincie Utrecht
  • door de interval trainingen is het mogelijk de training naar je eigen conditieniveau aan te passen.

Kijk in de agenda wanneer de trainingstochten gepland staan.

Voor informatie/aanmelden kun je terecht bij Aernout van Heuven: aernout@midden-nederland.nkbv.nl.

 Overige informatie:

  • Voor de training kun je het beste lichte (evt. lage) bergschoenen (A) of stevige sportschoenen dragen. Mocht het slecht weer zijn dan zijn wat zwaardere (hoge) bergschoenen te overwegen. Bij slecht en of twijfelachtig weer is ook regenkleding aan te raden. Check zodoende het weer vooraf!
  • Neem snelle energiebronnen mee (krachtrepen e.d.) en zorg voor voldoende vocht. Ga in ieder geval niet zonder op pad, daar krijg je onherroepelijk spijt van.
  • Om het zo echt mogelijk te laten lijken, kun je extra gewicht in een rugzak meenemen
  • Onderschat de trainingen niet, deze kunnen als zwaar ervaren worden!
  • Check voordat je de deur uitgaat de activiteit van teken in het gebied via http://www.tekenradar.nl/. Kleed je daar op en vergeet niet na afloop te checken of je teken op je lichaam hebt!